استراتژی بازاریابی جهانی IKEA
نمونه یک کسب و کار موفق با فرآیند بازاریابی حساب شده که الهام بخش بسیاری شده است را میتوان در IKEA یافت. سرگذشت IKEA بار دیگر اثبات میکند که هیچ فرمولی برای موفقیت یک شبه وجود ندارد. باید سخت، هدفمند و با برنامه تلاش کرد تا به موفقیت رسید. این مقاله مروری کوتاه بر استراتژی بازاریابی جهانی IKEA و اجرای موفقیت آمیز آن دارد.
IKEA توسط اینگوار کامپراد در سال 1943 تأسیس شد. رویای تجارت موفق از همان دوران کودکی در ذهن اینگوار بازی میکرد.
او در مراحل اولیه راه اندازی IKEA برای تولید و فروش مبلمان، به سختی کار میکرد. به تدریج، فروشگاه های زنجیره ای IKEA در سراسر جهان گسترش یافت و محصولات آن محبوبیت زیادی پیدا کردند. رویکرد بازاریابی جهانی IKEA آن را قادر ساخت تا به میلیون ها نفر دسترسی پیدا کند و IKEA را به یک داستان کسب و کار موفق تبدیل نماید.
هدف طبقه متوسط جهانی
طبقه متوسط جامعه، متشکل از افرادی است که هدفشان به حداکثر رساندن رضایت از خرید یک محصول (کالا یا خدمات) با قیمتی مناسب است. نکته مهم بازاریابی جهانی IKEA برای هدف قرار دادن طبقه مذکور این است که طبقه متوسط بزرگترین بخش با بیشترین قابلیت دسترسی جامعه است.
IKEA استراتژی بازاریابی جهانی خود را روی قیمت پایین، همراه با کیفیت مناسب متمرکز کرده است. که آنها را قادر می سازد تا به هدف خود که طبقه متوسط است؛ دست پیدا کنند.
ایجاد یک زندگی روزمره بهتر برای بسیاری از مردم
هدف IKEA ایجاد یک زندگی روزمره بهتر و راحتتر برای بسیاری از مردم جهان است. آنها در درجه اول با تمرکز بر "عامل مقرون به صرفه" برای عموم مردم، بر روی این چشم انداز کار می کنند. به طوری که همان قشر متوسط جامعه، قادر به حفظ استانداردهای مناسب زندگی با هزینه ای بهینه باشند.
قیمت های پایین بعلاوه کاهش قیمت سالیانه
همانطور که گفتیم؛ اساس بازاریابی جهانی IKEA ارائه محصولات با کیفیت خوب و قیمت پایین به مشتریان خود است. IKEA با انجام معاوضه، حتی در سال 2-3 درصد هزینه ها را برای مشتریان خود کاهش میدهد.
همچنین آنها با ارائه محصولات به صورت بسته بندی دمونتاژ شده، که روشی مقرون به صرفه برای حمل، نگهداری و مونتاژ است؛ علاوه بر احساس خوب مشارکت مشتری در تکمیل محصول مورد نیاز خود، به کاهش قیمت تمام شده نیز کمک بسزایی میکند.
ایده مبلمان مونتاژ شده توسط یکی از کارمندان IKEA پیدا شد. این ایده به طور شگفت آوری هزینه حمل و نقل و انبار سازی را کاهش میدهد. در مرحله بعد، پیاده سازی روش Flatpacking باعث شد تا مشتری بتواند فضای داخلی مورد نظر را خودش طراحی کند.
ایده درگیر کردن مشتری ایده درخشانی است. IKEA به جای اینکه فقط تولید کند؛ روشی متفاوت برای خرید ایجاد می کند. در این روش مشتری بیشتر درگیر فرآیند طراحی خواهد شد. که با این کار احساس بکری را تجربه میکند. همچنین طراحی ساده، منحصربفرد و شخصی سازی شده محصول نیز، عامل غیرقابل انکار موفقیت ایکیا در کورس رقابت است.
البته، ناگفته نماند اگرچه مفهوم آنها عالی است؛ اما ایده مشارکت دادن مشتری در طراحی و مونتاژ مبلمان در همه جا برایشان موفقیت آمیز نبود. به عنوان مثال، IKEA در ژاپن نتوانست موفقیت چشم گیری را به دست آورد. به این دلیل که مردم ژاپن تمایل دارند مبلمان مونتاژ شده را انتخاب کنند. زیرا اکثر آنها برای مونتاژ مبلمان خود، وقت خود را تلف نمی کنند.
لذا درس و تجربه بزرگ ایکیا در اینجا این است که برخی از مطالعات موردی و تحقیقات بازاریابی عمیق باید با دقت انجام شود تا ارتباط نزدیکی با شرایط اجتماعی و فرهنگی بازار هدف جمع آوری گردد.
تشکیل و حفظ پایگاه داده ی مشتریان بصورت گسترده
استراتژی بازاریابی جهانی IKEA به عنوان یک استراتژی ایده آل بازاریابی در سراسر جهان ظاهر شده است. این استراتژی سازمان را قادر می سازد تا پایگاه داده مشتریان گسترده ای را تشکیل دهد. این پایگاه داده به بازخورد نظرات مشتریان از یک محصول متکیست. علاوه بر این، تاکید بر مقرون به صرفه بودن و کیفیت توسط سازمان، مشتریان قدیمی را حفظ کرده و مشتریان جدید را جذب می کند و منجر به گسترش پایگاه داده های مشتریان می شود.
استراتژی بازاریابی مشتری محور
بازاریابی مشتری محور یک استراتژی بازاریابیست که بر توسعه محصول با توجه به نیازهای هر مشتری متمرکز است. IKEA از این استراتژی در بازاریابی جهانی بهره میبرد که باعث می شود سازمان سبک زندگی مشتری را درک کند. برای این منظور، تحقیقات بازاریابی متعددی از مشتریان، برای توسعه اهداف بازاریابی و القای ترجیحات مشتری در توسعه سازمان انجام می دهد.
اضافه کردن واقعیت افزوده در کاتالوگ IKEA
امروزه کاتالوگ IKEA با واقعیت افزوده- AR تکمیل شده است. واقعیت افزوده خود نوعی فناوری است که یک تصویر تولید شده توسط کامپیوتر را در دید کاربر از دنیای واقعی ایجاد می کند. در نهایت این فناوری دید ترکیبی را در اختیار مشتری قرار می دهد. و این از نظر مشتری، که عادت دارد فقط کاتالوگ محصول را ببیند و فضای مورد نظر خود را تصور کند؛ قطعا مفیدتر خواهد بود.
طراحی اتاق با فناوری VR
فناوری VR یا واقعیت مجازی معمولاً توسط شرکتهای تولید بازی و سرگرمی استفاده می شود. با این حال، IKEA شجاعانه از این فناوری در طراحی اتاق خود بهره میبرد. مشتری می تواند به سادگی به فناوری واقعیت مجازی دسترسی داشته باشد و بتواند خلاقیت شخصی خود را تصور کند و آزادانه آن را همانطور که می خواهد تغییر دهد. این نوآوری در شخصی سازی، مورد توجه مشتریان قرار می گیرد زیرا باعث می شود آنها به راحتی به آنچه که تصور میکنند؛ دست پیدا نمایند. علاوه بر این خود ایکیا، بدلیل نزدیکتر شدن به نیاز مشتری و دستیابی به مشتریان وفادار، سود زیادی با استفاده از این فناوری میبرد.
محصول سازگار با محیط زیست
IKEA با مجموعه محصولات خود نظیر ISTAD، RYET، ALMAREN و LAGAN، تعهد خود را در مورد محیط زیست نشان داده است.
ISTAD یک کیسه پلاستیکی چند منظوره است که به عنوان راه حلی برای یافتن محصول پلاستیکی سازگار با محیط زیست تولید می شود. این محصول از صنعت پلاستیک نیشکر ساخته شده و میتواند بارها مورد استفاده مجدد قرار بگیرد. همین محصول ساده سالیانه بیش از یک میلیارد عدد در سراسر جهان فروخته می شود.
مثال دیگر،RYET یک لامپ LED است که می تواند در مصرف برق صرفه جویی کند. در واقع، این لامپ LED می تواند حدود 85 درصد در مصرف برق نسبت به محصول سنتی صرفه جویی کند. همچنین دارای طول عمر طولانی تری در حدود 20 برابر قوی تر است.
محصول دیگر آنها، شیر آب ALMAREN و LAGAN است که می توانند در مصرف انرژی و آب صرفه جویی کنند.
در واقع ایکیا، مجموعه خلاق با مدیریت قوی و فرآیند مارکتینگ فوق العاده است که توانسته بازار را با محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب خود، در دست بگیرد.
مقالات مرتبط:
بازاریابی تجربی سامسونگ