• 09126875169

 

چرا کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی نیاز دارد؟

برنامه ریزی بازاریابی

چالش اساسی این است که بسیاری از صاحبان مشاغل هیچ ایده و برنامه ای برای فرآیند مارکتینگ و مدیریت بازاریابی خود ندارند. شاید آنها در تولید محصول (کالا یا خدمات) خود کم نظیر باشند، اما برای متخصص شدن در دنیای همیشه در حال تغییر بازاریابی، زمان کافی را نگذاشته اند.

پس چه اتفاقی می افتد؟ بیشتر تلاش‌های بازاریابی به جای اتخاذ یک رویکرد استراتژیک، نتیجه تفکر سنتی است. هنوز هم بسیاری از صاحبان کسب و کار، بازاریابی و تبلیغات را یک اقدام هزینه بر می دانند نه یک سرمایه گذاری. برای همین است که در مواقع رونق بازار خود، یا به مقوله بازاریابی نمی پردازند و یا بودجه تبلیغات و بازاریابی خود را در حوزه هایی هزینه میکنند که راندمان بسیار ناچیزی را برایشان دارد.

از طرفی در دوره رکود بازار هم، اولین اقدام آنها حذف بودجه تبلیغات و بازاریابیست. تنها زمانی که در سراشیبی ورشکستگی قرار می گیرند؛ آنجا که مشاور شغلی ضعفشان را در حوزه ی بازاریابی و تبلیغات تشخیص می دهد؛ تازه به فکر چاره می افتند که دیگر بسیار دیر شده است.  

اگر این مطالب آشنا به نظر می رسد، ما به شدت توصیه می کنیم یک گام به عقب بردارید و این "گام به عقب" شامل ایجاد یک برنامه بازاریابی است.

سفارش مهم دیگر ما به تمام کسب و کارها این است که نگاه خود را به بازاریابی از یک "اقدام خوب" به یک "امر حیاتی" تغییر بدهید. بهترین تصمیم این است که درصد مناسبی از فروش خود را بصورت ثابت در بازاریابی سرمایه گذاری کنید. آن هم در همه ی زمانها، چه در زمان رونق و چه در زمان رکود بازار.

ایجاد یک برنامه بازاریابی بهترین شانس شما برای موفقیت است. که از دلایل آن، به برخی اشاره خواهیم کرد:

 

یک راهنمای قدرتمند است.

 بهترین کاری که یک طرح بازاریابی برای کسب و کار کوچک شما انجام می دهد؛ راهنمایی به سمت اهدافیست که در استراتژی بازاریابی آنرا ترسیم کرده اید. اینکه چگونه بایستی به آنجا برسید و چه فعالیتهایی را باید انجام دهید. مقاله کوتاه "برنامه بازاریابی چیست؟" میتواند اطلاعات خوبی در این زمینه به شما ارائه نماید.

 

شما را متمرکز نگه می دارد.

 به نظر می رسد فرصت های بازاریابی در عصر امروز، به ویژه فضای دیجیتال، هیچ حد و مرزی ندارد و باعث می شود حواس شما از اهدافتان دور گردد. با در دست داشتن یک برنامه بازاریابی، یک راهنمای ارجاع آسان خواهید داشت تا به شما یادآوری کند که بهترین فرصت ها برای کسب و کار شما چیست. این شما را در مسیر استفاده از فناوری‌ها و شیوه‌هایی که از رشد کسب‌وکارتان حمایت می‌کنند، نگه می‌دارد.

 

به شما در بهینه سازی بودجه کمک می کند.

 همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم؛ یکی از نقاط ضعف بسیاری از صاحبان کسب و کار این است که بودجه ی بازاریابی و تبلیغات خود را در بخشهایی صرف میکنند که کمترین راندمان را برایشان خواهد داشت.

بعنوان مثال: اولین چیزهایی که برای تبلیغات به ذهن بسیاری از صاحبان کسب و کار میرسد؛ در صورتی که بودجه مناسبی در اختیارشان باشد؛ تیزرهای تلوزیونی و نصب بیلبورد در بهترین نقاط شهر یا کشور و یا شرکت در بهترین نمایشگاههای داخلی و خارجیست. و یا اگر بودجه آنها محدود باشد؛ چاپ کاتالوگ و سررسید و یا هدایای تبلیغاتی مثل لوازم التحریر و... مدنظر قرار می گیرند.

اما سوال اینجاست؛ آیا تیزر تلوزیونی با آن هزینه های بالا، گزینه خوبیست؟

آیا بیلبوردها در معرض دید مخاطبان هدف قرار می گیرند یا خیر؟

و یا اینکه سررسیدی که چاپ و توزیع شده اند؛ چقدر سودمند خواهند بود؟

اما بجای این اگر شما، ابتدا به کمک تحقیقات بازاریابی اطلاعات لازم را از بازار و رقبای خود بدست آورید. سپس با توجه به شناختی که از توانمندی خود و قدرت رقبا پیدا میکنید؛ در استراتژی بازاریابی، اهداف مناسب را انتخاب نمایید؛ حال می توانید با یک برنامه ریزی بازاریابی حساب شده، بهترین و مناسب ترین ابزارهای تبلیغات و بازاریابی را بکار بگیرید. در نتیجه با بودجه ای که در اختیار دارید؛ بیشترین بازخورد را دریافت خواهید کرد. این پاراگراف آخر بصورت خلاصه بدین شکل خواهد بود:

  1. انجام تحقیقات بازاریابی و بدست آوردن شناخت از بازار و رقبا
  2. تدوین استراتژی بازاریابی و هدفگذاری
  3. طراحی برنامه بازاریابی و انتخاب بهینه ترین اقدامات تبلیغات و بازاریابی

 

موفقیت را می سنجد

 از آنجایی که شما در برنامه بازاریابی خود به دنبال اهداف از پیش تعیین شده خود هستید؛ یک معیار برای سنجش موفقیت خود ارائه کرده اید. این برای آینده کسب وکار شما بسیار مهم است. اگر راهی برای اندازه گیری نتایج نداشته باشید، چگونه متوجه خواهید شد که فعالیتهای شما نتیجه می دهند یا خیر؟ داشتن یک برنامه بازاریابی مشخص می کند که در کدام مرحله هستید و چقدر از اهداف فاصله دارید. و آیا در پایان کمپین بازاریابی خود موفق شده اید یا خیر.

 

لینکهای مرتبط:

مجموعه مقالات با موضوع برنامه ریزی بازاریابی
مجموعه مقالات با موضوع مدیریت بازاریابی