• 09126875169

 

چهار سوالی که پایه و اساس بازاریابی شما را محکم خواهند کرد

با داشتن این چهار پایه، کسب و کار شما آماده رشد است.

پایه و اساس بازاریابی

تا همین چند سال پیش، تنها چیزی که از نظر بازاریابی به آن نیاز داشتید یک کاتالوگ و کارت ویزیت بود. حتی داشتن وب سایت هم یک ابزار لوکس به شمار میرفت.

آن روزها خیلی وقت است که گذشته و مصرف کنندگان و نیز کسب و کارها با تعداد زیادی گزینه، برای نحوه خرج کردن پول و سرمایه خود پیش روی دارند. این بدان معناست که بازاریابی نسبت به گذشته بسیار سختتر و پیچیده تر شده است. لذا اطمینان حاصل کنید که کسب‌وکار شما در آزمون مارکتینگ امروز عقب نمی ماند.

استراتژی بازاریابی شما پایه و اساس کسب و کار شماست. استراتژی بازاریابی را که هم برای فضای آنلاین و هم آفلاین تشکیل می‌دهید؛ حتما باید به سوالات ذیل پاسخ دهد. چیزهایی که متاسفانه بسیاری از کسب و کارها به آنها نمی پردازند.

1.بهترین مشتریان شما چه کسانی هستند؟

ابتدا، بیایید روی چه کسی تمرکز کنیم. هر کسب و کاری، انواع مختلفی از مشتریان را داراست. احتمالا شما هم مشتریانی را داشته باشید که برخی را دوستشان دارید و برخی را نه چندان.

برخی از مشتریان خوش حساب اند و برخی خیر.

 برخی از آنها دست و دل باز اند و برخی کنس.

برخی گشاده رو هستند و ارتباط با آنها آسان است و برخی عبوس.

برای خود کاملا شفاف کنید که دوست دارید با چه کسی تجارت کنید و دوست دارید چه کسی را به عنوان مشتری داشته باشید. از مشتری ایده آل خود یک شخصیت بسازید. اینکه این افرد با این ویژگیها، مشتری ایده آل شما هستند. ممکن از این فرد در دنیای واقعی وجو نداشته باشد؛ اما شما آنرا فرض کنید.

2.مشتریان شما کجا هستند؟

با ساختن این شخصیت ایده آل، گام بعدی این است که تحقیقات بازاریابی را در مورد محل معاشرت آنها انجام دهید. سوالات زیر شما را به محل اختفای آنها نزدیک می کند:

  • آنها در چه پلتفرم های رسانه های اجتماعی هستند؟
  • در چه رویدادهایی شرکت می کنند؟
  • آنها در چه گروه ها یا باشگاه هایی فعال اند؟
  • آنها چه چیزی می خوانند / تماشا می کنند / گوش می دهند؟
  • پولشان را کجا خرج می کنند؟
  • بیشتر از اهالی کدام شهر یا کشورند؟

هدف از این کار این است که بیشتر در مورد مشتری خود و چیزهایی که باعث می شود آنها را تیک بزنید، بدانید.

3.نیاز امروز آنها چیست؟

اکنون که بهترین شخصیت مشتری خود را دارید؛ با چند روزی زندگی کنید. اگر وجود خارجی ندارد؛ در ذهنتان علاقه مندیهای او را در نظر بگیرید. و جزئیات مربوط به محل معاشرت آنلاین و آفلاین آنها را روی کاغذ بیاورید. حال از دنیای فرضی ذهنتان به دنیای واقعی بیایید تا ردپای آنها را پیدا کنید.

 زمان گوش دادن و خواندن فرا رسیده است. گفتگوهایی که در شبکه های اجتماعی جریان دارد را بخوانید. در یک یا چند جلسه یا یک رویداد مرتبط مانند جشنواره، همایش، نمایشگاه و... مانوس شوید. گوش دهید و مشاهده کنید.

هدف شما پیدا کردن یک نشانه ی کلیدی است؛ به اسم "نیاز".

4.چگونه آنها را وادار می کنید که به شما، برند و تجارت شما توجه کنند؟

مرحله آخر این است که با استفاده از تمام دانش جدید خود، توجه بهترین مشتریان را به خود جلب کنید.

موثرترین بازاریابی همیشه بازاریابی است که در زمان مناسب با محتوایی که به طور خاص برای آنها طراحی شده است، به سمت شخص (حقیقی یا حقوقی) هدف قرار می گیرد.

با یک مثال بحث را بیشتر جلو می بریم. فرض کنید شما یک مرکز مراقبت از کودکان دایر کردید.

سوال اول: چه کسی؟

مشتریان شما پدران و مادران خواهند بود. والدین ایده‌آل شما می‌تواند از یک محدوده درآمد، نوع شغل، موقعیت مکانی از مرکز شما یا حتی مدرک تحصیلی باشند.

سوال دوم: کجا؟

مکان هایی مانند گروه های مامانها و باباها در تلگرام، فیس بوک و...

 جلسات اولیا و مربیان مدارس محلی

 یا حتی مکان هایی مانند سالنهای ورزشی، استخرهای شنا و...

همه اینها می توانند مخفیگاه مشتریان شما باشند. به تک تک این محلها سر بزنید و راه ارتباط با مشتریان خود را پیدا کنید. فط کمی صبر و حوصله میخواهد و اندکی خلاقیت.

سوال سوم: نیازها؟

همانطور که شروع به گوش دادن می کنید، ممکن است تمام موارد ذیل نیازهای مشتریان شما باشد:

  • آنها بدنبال مرکز مناسبی در نزدیکی خود هستند.
  • وعده های غذایی و میان وعده هایی که در مرکز سرو میشود؛ برایشان اهمیت دارد.
  • شخصیت مربیان مرکز از لحاظ فرهنگی و مذهبی مهم است.
  • هزینه ، نوع آموزش، بهداشت محیطی، امنیت و... می توانند از جمله مواردی باشند که برای مشتریان یک نیاز تلقی شوند.

نکته مهم در بخش نیازهای مشتریان این است که بخشی از این نیازها یا تمام آنها ممکن است به مرور و بسته به شرایط زمانی دست خوش تغییر شوند. مثلا با افزایش یا کاهش هزینها، اولویت مشتریان شما تغییر کند. پس لازم است بصورت مستمر تغییر در اولویتهای مشتریان خود را رصد نمایید.

سوال چهارم: چگونه؟

فرض کنید در گروه تلگرامی مامانها متوجه می شوید؛ تعدادی از مخاطبان شما از گوشه گیری فرزندان خود نگران هستند. اینجاست که باید بلافاصله دست به کار شوید و با یک تبلیغ جذاب با موضوع بازیهای گروهی مناسب، نظر مادران را به سمت مرکز نگهداری خود جلب کنید.

 

مقالات مرتبط:

هفت مهارت ضروری برای یک بازاریابی موفق
هشت نکته مهم در ارائه فروش بهتر