• 09126875169

 

گام به گام تا ساخت یک برنامه شبکه های اجتماعی

برنامه ریزی شبکه های اجتماعی

زندگی کاری یک مدیر بازاریابی دیجیتال بسیار شلوغ است. آنها وظیفه ارائه هر روز ایده های جدید و ارسال پست رسانه های اجتماعی برای چندین پلتفرم را بردوش دارند که وظیفه سختیست.

چنین کاری به یک برنامه ریزی مناسب نیاز دارد. چیزی که متأسفانه، اکثر صاحبان کسب و کار به آن توجهی ندارند.

لذا زمان آن فرا رسیده است که پست‌های غیرحرفه ای را رها کنیم و فعالیت‌های فضای دیجیتال خود را با یک الگوی مناسب به یک برنامه ریزی برای رسانه های اجتماعی تبدیل کنیم. برای اینکار پیشنهاد میکنیم؛ راهنمای گام به گام ما برای درک اصول اولیه یک برنامه شبکه های اجتماعی را دنبال کنید.

 

برنامه رسانه های اجتماعی چیست؟

 برنامه ریزی رسانه‌های اجتماعی پلنی است که شما را در زمانبندی، تولید محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی را یاری خواهد کرد. همچنین از خطاهایی نظیر ارسال محتوای نادرست یا ارسال در زمان نامناسب جلوگیری کرده و در صرفه جویی زمان کمکتان مینماید.

 

چرا به یک الگوی تقویم رسانه های اجتماعی نیاز دارید؟

 بازاریابان موفق در این نکته هم نظرند که برندهای دارای یک استراتژی و برنامه منسجم، از شانس بیشتری برای رسیدن به اهداف بازاریابی نسبت به بقیه برخوردارند. زیرا یک برنامه رسانه های اجتماعی:

شما را سازماندهی و همسو با هدف نگه می دارد.

بدون برنامه مناسب، پستهای شما از ایده های مشابه و روتین سایر پیج ها الهام میگیرد. و به اصطلاح، شما را همرنگ جماعت میکند. در صورتی که شما برای اینکه پیشرو باشید؛ در میان رقبا نیاز به خلاقیت و منحصر به فرد بودن دارید.

و نیز یک برنامه شبکه های اجتماعی مناسب، زمان شما را برای تعامل بیشتر با مخاطبان و طرح ایده های آینده ذخیره میکند.

در یک یک برنامه مناسب، می‌توانید بین اعضای تیم خود، طوفان فکری راه بیاندازید و از فوران ایده‌ها برای روزها بعد رزرو کنید و در زمان مناسب بکارگیرید.

یک برنامه رسانه های اجتماعی، به شما ثبات میدهد. ثبات فرمولی حیاتی در بازاریابی رسانه های اجتماعی است. به اشتراک گذاری چند پست در روز یک روز و تعطیلی تا چند روز دیگر، پیام خوبی برای دنبال کنندگان شما نخواهد داشت.

با دیدن همه تاریخ ها و رویدادهای مهم از قبل، می توانید به طور موثرتری محتوا با هشتگ ها و تم های پرطرفدار برای کل ماه ایجاد کنید.

همچنین یک برنامه رسانه های اجتماعی شفافیت را به کار تیمی شما می آورد. زیرا با یک برنامه مناسب است که میتوانید مسئولیت‌ها را به طور مؤثری تخصیص دهید. و یک مسیر حرکت برای تیم خود تصویر نمایید.

 

چگونه یک برنامه ی رسانه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

 برای برنامه ریزی راههای مختلفی پیش رو دارید. هم میتوانید آنرا روی کاغذ بیاورید. مثلا از یک تقویم چاپی بزرگ که امکان یادداشت موارد مختلف را داشته باشد؛ و یا از نرم افزارهای صفحه گسترده ای مثل اکسل، یا حتی میتوانید از اپلیکیشنها و نرم افزارهای آماده پولی برای برنامه ریزی رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید. و یا اینکه کار را به یک برنامه نویس خوب بسپارید تا یک برنامه کامل را تحویل شما دهد. ما در اینجا از کم هزینه ترین راه که همان نرم افزار اکسل است؛ استفاده میکنیم.

قبل از هر چیز، ابتدا یک مرحله تحقیقاتی از رقبای خوب خود انجام دهید. اینکار الگوی مناسبی از مدیریت شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار میدهد. نقاط مثبت آنها را یادداشت کنید و آنها را بکاربگیرید. همچنین از نقاط ضعفشان یک فرصت برای خود ایجاد کنید.

سپس در اکسل به سلیقه خود جدولی تهیه کنید و موارد ذیل را در آن لحاظ نمایید:

زمان پستهای روتین نظیر اعیاد ملی و مذهبی را مشخص کنید.

زمان ارسال پستهای محتوای تولیدی خود را تنظیم نمایید. اینکه در چه تاریخی به چه نوع پست و با چه محتوایی نیاز دارید.

اهداف ماهانه و نیز اهداف انتهای سال خود را قرار دهید.

برای خود یک آرشیو خوب بسازید و برای عکسها، ویدئوها، کتابهای الکترونیک، مقالات و مستنداتی که دارید یا تهیه می کنید؛ خیلی منظم جای ویژه ای اخصاص دهید. این آرشیو سرعت و کیفیت کار شما را در تهیه پستها افزایش خواهد داد.

پستهای آماده خود را در پوشه ای مخصوص، قرار دهید و دسترسی به آنها را در جدول اکسل، با یک لینک آسان کنید. و تاریخ و زمان انتشار آنها را مشخص نمایید.

لیستی از تمام پروفایل های رسانه های اجتماعی خود داشته باشید. و برای هر پلتفرم اجتماعی یک تب جداگانه در نظر بگیرید. بدین ترتیب می توانید تلاش خود را به طور مساوی روی هر کانال متمرکز کنید.

معمولاً تیم‌های اجتماعی آگاهانه یا ناآگاهانه منابع خود را بر روی یک یا دو شبکه اجتماعی متمرکز می‌کنند و در عین حال چند شبکه به همان اندازه خوب را از دست می‌دهند.

در برنامه خود زمانهای منظمی را برای تعامل با مخاطبین خود و پاسخ به نظرات آنها اختصاص دهید.

از یک پست برای تمام پلتفرمها استفاده نکنید. البته منظور ما این نیست که نمی‌توانید محتوای یکسانی را در هر پلتفرم ارسال کنید. از آنجا که هر شبکه دارای نکات ظریف و الزامات محتوایی مخصوصی است؛ لذا باید هنگام ایجاد پست های خود با این ویژگیها هماهنگ شوید. بعنوان مثال اگر یک اینفوگرافی با ابعاد مستطیلی طراحی کردید؛ برای پلتفرمی مانند اینستاگرام آنرا به قطع مربعی برگردانید.

در جدول خود برای درج یادداشت و توضیحات، فضای مناسب را درنظر بگیرید. توضیحاتی که برای خود مینویسید در آینده خیلی مفید خواهند بود.

برای فعالیت خود زمان را با جزئیات روز، تاریخ و ساعت مشخص کنید. مشخص کردن واضح اینکه چه فعالیتی در چه تاریخی انجام می شود؛ به اعضای تیم شما کمک می کند تا وظایف مرتبط خود را به طور موثر مدیریت کنند. همچنین، ساختار روز، تاریخ و ساعت می‌تواند بهترین زمان برای ارسال پست برای هر کانال رسانه‌های اجتماعی باشد.

برای پستهای خود یک قالب گرافیکی مناسب طراحی کنید. قالب موزون، زیبایی پیج شما را چند برابر میکند.

کپشنها را همراه با تمام متعلقاتشان نظیر شکلک ها، کاراکترهای خاص و... در هنگام طراحی هر پست، آماده کنید. برای کپشنها نیز جایی در جدول خود تعبیه کنید.

 بخشی از پست‌هایی که منتشر می‌کنید دارای لینک پیوند هستند. برای آنها یک ستون ویژه در جدول برنامه رسانه های اجتماعی خود ایجاد کنید. این به افراد کمک می کند تا اهداف پست های رسانه های اجتماعی شما را بیشتر بررسی کنند.

 

برای حرفه ای تر کردن برنامه خود می توانید اطلاعات پیشرفته بیشتری اضافه کنید. مانند:

  • پارامترهای UTM
  • هشتگ ها
  • اهداف رسانه های اجتماعی با KPI ها
  • موقعیت مکانی
  • چک باکس تایید
  • تعیین پولی یا ارگانیک بودن محتوا
  • تجزیه و تحلیل و نتایج

نمای روزانه- هفتگی- ماهیانه ایجاد کنید. اینکه فعالیتهای مورد نیاز در هر روز، هفته و ماه مشخص شده باشند. نمایش تقویم ماهیانه نه تنها به شما یک نمای کلی از همه چیزهایی که در برنامه رسانه های اجتماعی شما اتفاق می افتد به شما می دهد؛ بلکه شما را از رویدادهای آتی که در راه است آگاه می کند. تمام اتفاقات، کمپین ها یا رویدادهای کلیدی را که در یک ماه خاص روی همه کانال های خود انجام میدهید را  تنظیم نمایید. این می تواند هر چیزی مانند کتاب الکترونیکی، وبینار، محتوای مدیریت شده روزانه، پست های وبلاگ جدید و غیره باشد.

می توانید برای رویدادهای خود یادآور قرار دهید.

علاوه بر اینکه سعی میکنید تمام جزئیات را ببینید؛ باید حواستان به نظم و مرتب بودن برنامه نیز باشد.

در برنامه خود از رنگهای مختلف برای سهولت در تشخیص بهتر، بهره بگیرید. مثلا برای هرکدام از رویدادهای روتین یا رویدادهای ویژه، رنگ بندی یکسان قرار دهید.

برای مسئول فعالیتها یک ستون ویژه اختصاص دهید.

اعضای تیم خود را برای بازخورد دعوت کنید. از آنها بپرسید که آیا برنامه رسانه های اجتماعی شما به طور کامل شکل گرفته یا چیزی از قلم افتاده است؟ همچنین در مورد شفافیت برنامه و میزان کاربردی بودن آن با اعضای تیم مشورت کنید. این امکان وجود دارد که آنها در نگاه اول نکته ای به دهنشان خطور نکند. بنابراین به آنها فرصت استفاده آزمایشی بدهید و در یک جلسه دیگر بازخورد بگیرید.

پس از اجرا، بصورت مرتب برنامه خود را به روز رسانی و اصلاح کنید.

 

مقالات مرتبط:
کاربردیترین روش محاسبه ROI در بازاریابی دیجیتال
تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ چیست؟