• 09126875169

 

آمیخته بازاریابی (4p)

marketing mix 4p

آمیخته بازاریابی (4p)

پس از توضیح مقدماتی در مقاله "استراتژی بازاریابی چیست"، این بار به شرح و توضیحات بیشتری از استراتژی بازاریابی، می پردازیم.

در استراتژی بازاریابی اغلب از 4P (place, price, product, and promotion) صحبت به میان است. که شامل چهار عنصر محصول، قیمت، محل و ترویج یا تبلیغ می باشد.

product

محصول شامل طراحی و آماده سازی کالا یا خدماتیست که برای مشتریان هدف در نظر گرفته می شود. شما برای اینکه محصولتان قابل عرضه به مشتری باشد؛ باید براساس تمام یا بخشی از آیتمهای ذیل، برای محصول خود ارزش ایجاد نمایید:

  • امکانات
  • کیفیت
  • بسته بندی (برای محصول) یا نحوه ارائه (برای خدمات)
  • سرویس دهی و خدمات پس از فروش
  • گارانتی

price

محصول شما، با توجه به ارزشی که از آیتمهای قبل بدست آورده است؛ قیمت گذاری می شود. البته جهت قیمت گذاری محصول باید به موارد ذیل توجه نمایید:

  • استراتژی قیمت گذاری خود را تعریف کنید. این استراتژی می تواند براساس قیمت رقبا، کشش و نیاز بازار (میزان عرضه و تقاضا) و شرایط ویژه پایه گذاری شود. تحقیقات بازاریابی می تواند در این بخش نیز یاریگر خوبی برای شما باشد.
  • تخفیفات محصول خود را در بخشهای مختلف فروش و مقادیر مختلف عرضه، بررسی نمایید.
  • شرایط پرداخت را برای مشتریان بصورت شفاف شرح دهید.

place

مکان یا محل توزیع کالا یا خدمات

در واقع محلیست که مشتری با محصول شما مواجه می شود. این محل می تواند بصورت مجازی یا فیزیکی باشد. در یک انبار کوچک در محله های اطراف شهر واقع شود و یا در فروشگاههای زنجیره ای سراسری.

پس از تعیین این محل توزیع، نحوه پوشش بازار نیز بسیار مهم است.

مثلا اگر محصول شما یک کالای بی تو بی قابل عرضه در فروشگاه است؛ باید پتانسیل لازم در پوشش بازار خود اعم از تیراژ تولید، نحوه سفارش گیری، فروش، توزیع به موقع و... را داشته باشید. در غیر اینصورت در انتخاب محل توزیع، مرتکب خطا شده اید.

promotion

و در نهایت استراتژی خود را در ترویج و تبلیغ محصولتان را مشخص کنید. البته انتخاب روشهای تبلیغاتی اعم از تبلیغات ویدئویی، تبلیغات تحت وب، تبلیغات شبکه های تلوزیونی و ماهواره ای، تبلیغات شبکه های اجتماعی و... نیازمند داشتن اطلاعات مناسب است که در تحقیقات بازاریابی می بایست به آنها دست پیدا نمایید.

به طور خلاصه، آمیخته بازاریابی، بخشی از استراتژی بازاریابی شما است که بیان میکند؛ چگونه محصول خود را با قیمت و ویژگی های مشخص، در مکان مشخص و با سیستم تبلیغاتی مشخص، بدست متقاضی برسانید. و در نهایت کل این فرآیند با ذکر تمام هزینه ها و نیازمندیها، در برنامه ریزی بازاریابی بررسی و تدوین می گردد.
البته که ما در آوین مارکتینگ برای کل فرآیند مارکتینگ، اعم از تحقیقات بازاریابی، تدوین استراتژی بازاریابی و برنامه ریزی بازاریابی در کنار شما خواهیم بود.

امروزه همین چهار پارامتر، به هفت پارامتر (7P) نیز بسط داده شده است. که در مقاله هفت عنصر بازاریابی قابل مطالعه است.


مقالات مرتبط:
استراتژی بازاریابی چیست؟
هفت عنصر بازاریابی (7p)