• 09126875169

 

استراتژی بازاریابی چیست؟

marketing strategy

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی بخشی از کسب و کار شما است که طرح کلی برای چگونگی یافتن و جذب مشتریان را مشخص می نماید.
ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای هر کسب و کار حیاتی است. بدون آن، تلاش های شما برای جذب مشتریان بی هدف و ناکارآمد خواهد بود.
استراتژی شما باید بر این نکته متمرکز شود که چگونه می توان محصولات و خدمات را به نیازهای مشتریان مرتبط نمود تا در نهایت به ایجاد روابط بلند مدت و سودآور با مشتریان مورد نظر دست پیدا کرد. برای رسیدن به این هدف، شما باید یک استراتژی انعطاف پذیر ایجاد کنید که بتواند به تغییراتی که در تقاضای مشتری ایجاد میشود؛ پاسخ دهد. اینکار می تواند به شما در شناسایی بازارهای جدیدی که در آنها امکان موفقیت دارید؛ کمک نماید.

به بیان دیگر، استراتژی بازاریابی کلیات برنامه بازاریابی است. در واقع در استراتژی بازاریابی خط دهی کلی و ریل گذاری مسیر حرکت فرآیند مارکتینگ شما خواهد بود که در برنامه بازاریابی با تمام جزئیات اعم از زمان، هزینه، نیازمندیها و... به آن پرداخته می شود.

اهدف استراتژی بازاریابی

هدف استراتژی بازاریابی شما می بایست، شناسایی مزایای کسب و کار خود و سپس تبادل و ارائه این مزایا به بازار هدف باشد.
یکی از عناصر کلیدی یک استراتژی بازاریابی موفقیت آمیز این است که مشتریان فعلی و بالقوه خود را براساس "نیازهای آنها" به گروهها و بخشهایی خاص تقسیم کند. شناسایی این گروه ها و نیازهای آنها از طریق تحقیقات بازاریابی میسر می گردد.
سپس می توانید یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنید که از نقاط قوت خود بیشترین استفاده را می کند و آنها را با نیاز مشتریان هدف، مطابقت می دهد. به عنوان مثال، اگر کیفیت برای یک گروه خاص از مشتریان از همه چیز مهمتر باشد؛ هر گونه فعالیت بازاریابی که برای آنها انجام می شود، میبایست، معطوف به خدمات با کیفیت بالا قرار گیرد.
سپس در مورد بهترین فعالیتهای بازاریابی که شما را به دستیابی به اهداف خود اطمینان می دهد؛ تصمیم بگیرید. از بازار هدف که محصولات یا خدمات خودرا ارائه میدهید و چرایی برآورده شدن نیاز آنها (مشتریان) اطمینان حاصل کنید.
یک عنصر کلیدی که اغلب نادیده گرفته شده است نظارت و ارزیابی استراتژی شما است. این عنصر کنترل علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا نحوه عملکرد استراتژی بازاریابی را بررسی کنید؛ همچنین می تواند به چشم اندازهای آینده شما نیز کمک نماید.
هنگامی که استراتژی خود را ایجاد کرده و به اجرا درآوردید، بصورت مداوم آنرا کنترل کنید و هر گونه تنظیمات یا تغییرات را برای حفظ موفقیت خود انجام دهید.

مقالات مرتبط:

تفاوت بین استراتژی بازاریابی و برنامه ریزی بازاریابی

خدمات استراتژی بازاریابی در آوین مارکتینگ