• 09126875169

 

پنج مرحله برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موفق

اگر با اصول اولیه مارکتینگ آشنا هستید؛ پیشنهاد می کنیم قبل از این مطلب، مقاله "استراتژی بازاریابی چیست؟" و مقاله "برنامه بازاریابی چیست؟" را مطالعه بفرمایید. زیرا به هر دو مبحث در این مقاله نیاز خواهیم داشت. و اگر با اصول مارکتینگ آشنایی ندارید؛ ابتدا مقاله "بازاریابی را از کجا شروع کنیم؟" را مطالعه نمایید.

یک بازاریابی موفق از چارچوبی پیروی می کند که در این مقاله به پنج ویژگی آن می پردازیم و فرض می کنیم شما صاحب یک کسب وکار در زمینه مد لباس هستید:

بازار

روی بازار تمرکز کنید.

بازار هدف شما باید کاملاً مشخص باشد. شما نمی توانید همه را راضی نگه دارید. انجام این کار وقت و انرژی بسیار زیادی را میطلبد و ممکن است متحمل ضرر شوید.

بازار هدف یک برند مد لباس می تواند هر کسی باشد، اما باید محدود شود. ابتدا باید بین جنسیت (مرد یا زن) و سپس عامل سن تصمیم بگیرید.

در کل همه چیز بر اساس مخاطب هدف شما خواهد بود. عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند، علاقه مندیها و قدرت خرید مخاطب هدف شما هستند. فرمول موفقیت استراتژیک شما این است: تقسیم بندی بازار کل، انتخاب بازار هدف، و سپس تسخیر بازار هدف.

ابتدا شما می بایست، کل بازار پیش روی خود را بر اساس مولفه های مختلف، نظیر اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی و... تقسیم نمایید. مثلا تقسیم بندی اقتصادی شما شامل طبقه مرفه جامعه، طبقه متوسط و طبقه کم بضاعت می باشد. یا مثلا تقسیم بندی جغرافیای برای بازار مد لباس، می تواند شامل مناطق کوهستانی، کویری و ساحلی باشد. صد البته پیش نیاز این مرحله، اطلاعاتی است که با استفاده از تحقیقات بازاریابی بدست می آوردید. پس از اینکه با تحقیقات بازاریابی اطلاعات لازم برای شناخت بازار و رقبای خود را بدست آوردید؛ ابتدا تقسیم بندی بازار انجام میدهید و سپس باتوجه به توانمندیهای خود و پتانسیل رقبا، میتوانید بخشی از بازار را بعنوان بازار هدفتان انتخاب کنید.

روی محصول تمرکز کنید.

این با تمرکز بازار همراه است، اما نیاز به عنوان خاص خود را دارد. بعنوان مثال اگر تولید لباس برای زنان شاغل 40 تا 50 ساله را هدف قرار می دهید، روی لباس های با کیفیت، رسمی و نیمه رسمی تمرکز نمایید. همچنین در تبلیغات خود توضیح دهید که یک محصول با این ویژگیها برای یک جامعه هدف خاص، تولید می کنید. برای مثال، اگر کفش‌هایی را پیشنهاد می‌کنید که به افزایش قد کمک می‌کنند، نحوه عملکرد آن‌ها را توضیح دهید. چنین محصولی بیشتر مخاطب هدف شما را به زنان کوتاه ‌قد محدود می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که بازاریابی موثرتری داشته باشید.

محصول

قابل اندازه گیری

مشخصات قابل اندازه گیری داشته باشید.

همه چیز باید کمیت پذیر باشد. یک برند مد نمی تواند اهداف مبهمی مانند "لباس با کیفیت محصول" یا "راضی کردن مشتریان" داشته باشد. اگر چه تولید محصول باکیفیت و رضایت مشتریان بسیار مهم است؛ اما چنین اهدافی قابل سنجش نیستند. در عوض، اهداف مشخصی مانند «دستیابی به فروش یک میلیارد تومانی در پنج سال آینده» برای خود ترسیم کنید.

حال می توانید برای دستیابی به این اهداف، در برنامه بازاریابی خود اقدامات لازم را با تمام جزئیات و با ذکر تاریخ و هزینه انجام هر فعالیت وارد کنید. یک برنامه بازاریابی خوب با استراتژی بازاریابی هدایت می شود، اما جزئیات و تاکتیک های ویژه خود را دارد.

اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید، می توانید برنامه های بازاریابی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشید. حال اهداف شما در استراتژی بازاریابی باید با این برنامه ها مرتبط باشند. به عنوان مثال: برنامه بازاریابی کوتاه مدت شما علاوه بر اینکه در راستای اهداف کوتاه مدتتان است؛ باید شما را در دستیابی به اهداف میان مدتتان نیز کمک کند. در هر حال، مطمئن شوید که اهداف شما قابل اندازی گیری و قابل دستیابی هستند.

روی مسئولیت ها و اقدامات تمرکز کنید.

 روی افراد برای انجام کارشان، به خصوص در گروه حساب نکنید. زیرا در اینصورت وابسته به افراد خواهید بود. مسولیتها و اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به اهدافتان را مشخص نمایید. برای به دست آوردن نتایج بهتر، برای هر فردی یک وظیفه مشخص داشته باشید و از آنها بخواهید که روی آن کار کنند و شما نتایج را کنترل کنید. تا مطمئن شوید که همه افراد در راستای اهداف بازاریابی فعالیت می کنند. زیرا یک برنامه بازاریابی خوب به چیزی بیش از مشارکت نیاز دارد و شما باید مطمئن باشید که هرکسی مسئولیت خود را می داند و از عواقب انجام درست یا غلط اجرای نقش خود آگاه است.

مسئولیت ها و اقدامات

بازنگری

بازنگری و بررسی کنید.

برنامه ریزی بازاریابی در واقع یک فرآیند است. و از آنجا که ما در یک محیط پویا با عوامل متغیر زیادی زندگی می کنیم؛ نمی توانیم برنامه ی بازاریابی ثابتی را تدوین کنیم. یک برنامه بازاریابی خوب که همه پارامترهای قبل  در آن لحاظ گردیده است؛ نیاز به بررسی و بازنگری منظم در صورت لزوم دارد.

برای این منظور به همراه تیم بازاریابی، برنامه بازاریابی خود را بررسی کنید. اینکه آیا چیزی نیاز به تغییر دارد یا خیر. حتی اگر یک برنامه پنج ساله باشد، به این معنی نیست که در پایان دوره پنج ساله می نشینید و در مورد آن صحبت می کنید. شما باید به طور مرتب و در فواصل کوتاه در مورد این طرح بحث کنید و ببینید آیا طبق برنامه پیش می رود یا خیر.

به عنوان مثال، در مورد یک برند مد، ممکن است قیمت های شما در عرض چند ماه به دلیل تقاضای زیاد یا تغییر قیمت مواد اولیه تغییر کند. این امر مستلزم این است که برنامه بازاریابی شما نیز دستخوش تغییر خواهند شد. زیرا ممکن است اهداف شما نیاز به تجدید نظر داشته باشند.

مطالب مرتبط:

مجموعه مقالات با موضوع استراتژی بازاریابی

برای مشاوره در تدوین استراتژی بازاریابی و برنامه بازاریابی با ما تماس بگیرید.