• 09126875169

 

هفت عنصر بازاریابی (7p)

marketing management

هفت عنصر بازاریابی (7p)

پس از توضیح لازم در خصوص چهار عنصر اولیه بازاریابی در مقاله " آمیخته بازاریابی (4p)"، به سراغ سایر عناصر مارکتینگ می رویم.

هفت عنصر بازاریابی، شکل تکامل یافته (4p) است که در آن سه عنصر، "People, Processes, Physical Evidence," اضافه گردیده است. و ما در اینجا به شرح این 3 عنصر می پردازیم.

People

در بسیاری از مقالات مارکتینگ، این بخش را به مشتری تعبیر کردند. در اینکه مشتری جز بسیار مهمی از آمیخته بازاریابی و از ارکان استراتژیک هر سازمان است؛ بحثی نیست. اما یک مفهوم جامعتری است که علاوه بر مشتری تمام افرادی که در شکل گیری نشان تجاری و کسب و کار شما سهیم هستند را نیز شامل می شود. اعم از افرادی که بصورت مستقیم با مشتری شما برخورد دارند و یا سایر عوامل نظیر پرسنل تولید، خدمات، اداری و...

همه این افراد می توانند در برندینگ کسب و کار شما اثر گذار باشند. این اثر می تواند مثبت و یا منفی باشد. پس در انتخاب تیم کسب و کارتان، نهایت دقت را به خرج دهید. و در صورت نیاز، جهت آموزشهای لازم  برای رشد و ارتقای شخصیت فردی و گروهی آنها، سرمایه گذاری نمایید.

 Physical Evidence

به تعبیر خیلی ساده، شواهد فیزیکی همه آن احساسی است که مشتری از شنیدن نام برند شما یا مواجه با مجموعه کسب و کار شما بدست می آورد.

از نحوه برخورد دربان و نیروی خدمات شما گرفته تا رنگ سازمانی و اداری و دیوار نوشته های کارگاه تولیدی. همچنین نحوه خدمات پس از فروش، میزان رضایت از بسته بندی و ارائه فاکتور، سلیقه تیم تبلیغات شما در طراحی وب سایت و شبکه های اجتماعی و... همه و همه در شکل گیری این احساس موثر هستند.

حتی رایحه عطری که برای لباس خود استفاده کردید و یا نوشیدنی که برای پذیرایی استفاه کردید نیز در خاطره مشتری نقش می بندد.

در نتیجه اگر بدنبال رشد در نام تجاری خود هستید؛ به تمام آنچه که به کسب و کار شما معنا می بخشد؛ اهمیت قائل شوید.

Processes

یکی از محاسن بزرگ (7p) نسبت به (4p) همین نگاه فرآیندی به بخشهای مختلف مارکتینگ است.

آنچه که فرآیندها را از فعالیتها و اقدامات یکباره مجزا می کند؛ تکرار اقدامات برنامه ریزی شده است. اقداماتی که مانند فرآیندهای تولید یک محصول در کارخانه، از یک نقطه شروع و در یک نقطه پایان می پذیرد؛ سپس مجددا به نقطه اول باز می گردد. این روند کنترل فعالیتها را در ایستگاههای مورد نیاز امکانپذیر می کند.

فرآیندها در مارکتینگ نیز به همین گونه اند. یعنی علاوه بر برگشت به نقطه اول، می بایست در مراحل مختلف، بازرسی وکنترل شوند. تا اقدامات اصلاحی مورد نیاز، لحاظ گردند.

Marketing Mix 7p

شروع فرآیند مارکتینگ، نه فقط از زمان بازاریابی و فروش، که درست از هنگام شروع تولید محصول آغاز می گردد. و در انتهای فرآیند با فروش محصول به نقطه پایانی می رسد. و سیکل دوباره تکرار می شود. و لازمه ارتقا و رشد فرآیند، اصلاح نقاط ضعف و حفظ و ارتقای نقاط قوت خواهد بود.

 برای آشنایی بیشتر میتوانید بخش خدمات مدیریت فرآیند بازاریابی را در آوین مارکتینگ مطالعه بفرمایید.

 

 مقالات مرتبط:
استراتژی بازاریابی چیست؟
آمیخته بازاریابی (4p)