• 09126875169

 

برنامه ریزی بازاریابی چیست؟

marketing planning

برنامه ریزی بازاریابی چیست؟

در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است؛ فقط برنامه ریزی بازاریابی دقیق است که می تواند از اشتباهات مهلک در کسب و کار جلوگیری نماید. برنامه ریزی بازاریابی یک فرایند سیستماتیک است که گام به گام مسیر حرکت بازاریابی شما را با توجه به پتانسیل و سرمایه شما، مشخص میکند.


این برنامه ریزی بازاریابیست که به شما میگوید چه فعالیتهای بازاریابی را با چه ابزارهایی، در چه زمانی و با چه تعداد دفعات تکرار، انجام دهید.

اینکه مثلا شما به بازاریابی دیجیتالی، بازارایی محتوایی، سئو و... نیاز دارید یا خیر؟

یا اینکه نوع و کیفیت تبلیغات چاپی، بیلبوردها، تیزرهای تبلیغاتی، وب سایت و سایر ملزومات شما، چگونه و در کجا باید استفاده شود؟

شما به کدامیک از تاکتیکهای بازاریابی و ابزارهای تبلیغاتی نیاز دارید و اگر دارید؛ با صرف چه هزینه ای، برای شما بیشترین اثربخشی را خواهند داشت؟

همچنین در برنامه ریزی بازاریابی، ارتباط هر کسی با اهداف بازاریابی سازمان باید مشخص و پیشرفت به سوی اهداف باید اندازه گیری شود. و در صورتی که اهداف مورد نظر به دست نمی آید؛ میبایست اقدامات اصلاحی در برنامه لحاظ گردد.



هدف از برنامه ریزی بازاریابی

هدف از برنامه بازاریابی، تبدیل استراتژی بازاریابی به ارزش واقعی برای مشتریان است. بنابراین، برنامه بازاریابی باید ارزش مشتری برتر را به ارمغان بیاورد.

شما در برنامه ریزی بازاریابی به دنبال روشها و چگونگی دستیابی به اهدافی هستید که در استراتژی بازاریابی گزینش کردید. با یک مثال این بحث را تکمیل می کنیم:

فرض کنید قصد سفر دارید. پس از اینکه مقصد (هدف) را مشخص کردید. باید برای خود تعیین کنید که راههای اصلی و کلی (استراتژی) رسیدن شما به مقصد چیست؟ مثلا از راه دریاییست. یا از راه زمینی و یا هوایی.

حال که مقصد مشخص شد و دریافتید که راههای اصلی رسیدن به آنجا چگونه است؛ باید برای سفر خود برنامه ریزی کنید.

باید بدانید نیازمندیهای سفرتان چه چیزهاییست؟

چه مقدار پول نقد برای رفت و برگشت، خوراک، اسکان، گردش و... نیاز دارید؟

در چه روز و چه ساعتی سفرتان را شروع و در چه زمانی به پایان می رسانید؟ و...

هرچقدر برنامه سفرتان دقیقتر باشد؛ علاوه بر اینکه مشکلات احتمالیتان کمتر می گردد؛ لذت بیشتری هم سفر خواهید برد.

با همین مثال، برنامه ریزی کسب و کار هم اینگونه است. پس از اینکه اهداف و استراتژی بازاریابی خود را مشخص کردید؛ می بایست راه رسیدن به اهداف را در برنامه ریزی بازاریابی به طور کامل بررسی و ارزیابی کنید.

همانند سفر، هرچقدر برنامه ریزی بازاریابی شما کاملتر و حساب شده تر باشد؛ ریسک های کسب و کار شما کاهش و سرعت دستیابی به اهدافتان، بالاتر خواهد بود.

در مقاله آمیخته بازاریابی، جزئیات بیشتری از برنامه ریزی بازاریابی را شرح کرده ایم.

 
مقالات مرتبط:
مجموعه مقالات برنامه ریزی بازاریابی
چرا کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی نیاز دارد؟
تفاوت بین استراتژی بازاریابی و برنامه ریزی بازاریابی چیست؟