تحقیقات بازاریابی چیست؟ تحقیقات بازاریابی چگونه انجام می پذیرد؟

تعریف تحقیقات بازاریابی و روشهای پیاده سازی آن
داده های هدف
-
بررسی عملکرد مارکتینگ
-
تحقیق آگاهی از محبوبیت برند
-
تحقیق نقاط ضعف و قوت رقبا
-
تحقیق پیش بینی فروش محصولات جدید
-
تحقیق از میزان رضایت مشتریان
-
بررسی زیبایی بسته بندی و...

روش های تحقیق بازار
در حالی که فرآیند تحقیقات بازاریابی برای هر سازمان کمی متفاوت به نظر می رسد، ولی برخی از مراحل تحقیقات بازاریابی وجود دارد که در اکثر سناریوها رایج است. برای ایجاد یک مطالعه تحقیقاتی موثر، می توانید یک یا ترکیبی از روشهای تحقیقات بازار زیر را دنبال میکنند:
تحقیقات بازاریابی کیفی
یک موضوع را از یک لنز توصیفی یا مفهومی بررسی می کند. در این روش، تیم تحقیقاتی، از دیدگاه خود چگونگی یا رفتار یک چیز یا مساله را توصیف می کنند. بعنوان مثال، برخورد تیم فروش این سازمان با مشتریان خود چگونه است؟
تحقیقات بازاریابی کمی
یک رویکرد صرفاً اعداد محور است. این نوع تحقیق بدنبال دادههایی است که میتوان آنها را شمارش کرد. مثلا: تعداد مردان میانسالی که در یک ماه گذشته به این بازارچه رجوع کردند؛ چه تعدادی بوده است؟
تحقیقات بازاریابی قومنگاری
در این روش، تحقیقات پیرامون یک گروه خاص انجام می شود. هر گونه اطلاعاتی که به شناخت شما از گروه مذکور کمک نماید؛ می تواند مفید باشد. بعنوان مثال: نفرات گروه چقدر است؟ چه تعداد زن، مرد یا کودک در این گروه است؟ زمان خواب و بیداری این گروه در چه بازه ایست؟ تمایل ایشان برای جابجایی درون شهری بیشتر چه وسایلی است؟ و سوالاتی از این قبیل
انجام مصاحبه و نظر سنجی
در برخی از پروژه های تحقیقات بازاریابی نیاز به کسب داده مستقیم و بدون واسطه از مشتریان فعلی و یا مشتریان بازار هدف است.
برای انجام مصاحبه ابتدا فرمهای مربوطه و سوالات مورد نظر را طراحی و پس از انجام هماهنگیهای لازم با تیم اجرای مصاحبه، در زمان و مکان مناسب به انجام مصاحبه بپردازید. پس از اتمام کار، تمام داده ها را جمع آوری و بررسی کرده و اطلاعات مورد نیاز را آنها استخراج نمایید.
برای نظر سنجی هم مشابه همین اقدام کنید. فرمهای آنلاین یا کاغذی مناسب کسب و کارتان آماده نمایید و در اختیار مشتریان خود قرار دهید. و یا از فروشگاههایی که محصولات شما و رقبای شما را عرضه می کنند، درخواست کنید تا فرمها را در اختیار مشتریان قرار دهند. برای ترغیب بیشتر می توانید در وبسایتتان جایزه هم در نظر بگیرید.
تحقیقات اینترنتی
مرسوم ترین روش تحقیقات بازاریابی، تحقیقات اینترنتیست. نکته قابل توجه در این روش صحت و سلامت منابع اطلاعاتی می باشد. برای انجام این تحقیقات می بایست به سراغ وب سایتها و خبرگزاریهای معتبر و قابل استناد بروید. برای این کار از جداول یا نرم افزارهای مناسب جهت ثبت و دسته بندی اطلاعات استفاده نمایید.
تحقیق میدانی
در صورتی که تحقیق میدانی توسط تیم متخصص و قابل اعتماد صورت گیرد؛ یکی از مطمئن ترین روشهای تحقیق است. در این روش شبیه به حالت قومنگاری، تمامی مشاهدات مورد نیاز در قالب فرمهای مربوطه ثبت می شود. با این تفاوت که در قوم نگاری، جامعه هدف دارای یک ویژگی فرهنگی یا نژادی هستند اما در تحقیق میدانی، جامعه هدف در یک محدوده جغرافیایی مورد بررسی قرار می گیرد.
