• 09126875169

 

تفاوت بین استراتژی بازاریابی و برنامه ریزی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی
between &
برنامه ریزی بازاریابی
گاهی اوقات استراتژی بازاریابی با یک برنامه بازاریابی اشتباه گرفته می شود. استراتژی بازاریابی شما بر روی اهدافی که می خواهید؛ از تلاشهای بازاریابی برای کسب و کارتان به دست آورید؛ تمرکز دارد. در صورتیکه برنامه بازاریابی جزئیات و چگونگی دستیابی به آن اهداف را شرح می دهد.
هنگامی که شما تصمیم (نهایی) را در مورد استراتژی بازاریابی خود گرفتید، می بایست به تهیه برنامه بازاریابی در جهت ارزیابی و به ثمر نشستن این استراتژی بپردازید. این برنامه باید به طور مداوم بررسی شود تا بتواند به سرعت در مقابل تغییر در نیازهای مشتری و تغییر در نگرش های حوزه ای که در آن فعالیت می کنید؛ پاسخ دهد.
 

یک مثال:

 فرض کنید تصمیم گرفید یک سفر سیاحتی به جزیره هرمز داشته باشید.
هدف شما رسیدن به مقصد، تفریح و لذت بردن از چند روز اقامت در جزیره هرمز است.
استراتژی شما راه رسیدن به این هدف است. اینکه از چه طریق (زمینی، هوایی، ریلی و یا ترکیبی از اینها) می توانید به مقصد برسید.
تا این قسمت اهداف و استراتژی شما در سفر بود. اما چگونگی دستیابی به این اهداف را باید برنامه ریزی کرد. که در ادامه آنرا توضیح میدهیم.
وقتی هدف شما در سفر و کلیات نحوه رسیدن به مقصد مشخص شد؛ باید وارد جزئیات برنامه شوید. ابتدا باید برای پروسه ی خود بودجه در نظر بگیرید. درست همانند برنامه ریزی بازاریابی که از دو روش، اقدام به تخصیص بودجه میکنیم؛ برای سفر هم این دو روش قابل استفاده می باشند.

تخصیص بودجه

 روش اول: تعیین بودجه سفر براساس هزینه های پیش بینی شده
در این روش شما محدودیتی برای هزینه های سفر قائل نیستید و یا محدودیت کمتری برای اخصاص بودجه، نسبت به حالت دوم دارید. بدین ترتیب عمل میکنید که ابتدا تمام هزینه های سفر اعم از رفت و آمد، هتل، خوراک، تفریح و... را محاسبه می کنید و سپس به همان نسبت برای سفرتان بودجه درنظر میگیرید. اما اگر بودجه شما برای مسافرت محدود است؛ باید از روش دوم استفاده کنید.
روش دوم: انتخاب نوع هزینه های سفر براساس بودجه موجود
در اینجا باید عکس حالت قبل عمل کنید. یعنی این میزان بودجه ی شماست که مشخص می کند با هواپیما به جزیره هرمز بروید یا با اتوبوس؟ در هتل مجلل اسکان پیدا کنید یا مسافرخانه؟ همچنین کیفیت غذای سفر، میزان استفاده از مکانهای تفریحی و... نیز وابسته به مقدار بودجه است. باید جدولی تهیه کنید و تمام هزینه های سفر را در آن درج کنید. و آنقدر این هزینه ها را بالا و پایین نمایید تا متناسب با بودجه شما شود.
پس از تعیین بودجه، باید سایر جزئیات سفر را مشخص کنید. زمان شروع و پایان سفر، انتخاب هتل، انتخاب وعده های غذایی، زمان رفت و برگشت از مکانهای تفریحی، زمان و نوع خرید سوغاتی و...
هرچقدر در برنامه ریزی دقت عمل بیشتری داشته باشید؛ کیفیت مسافرت شما و بالطبع دستیابی به اهداف سفرتان منظمتر و بهتر خواهد بود.
این مثال ساده ای برای درک بهتر استراتژی و برنامه ریزیست. در فرآیند مارکتینگ و مدیریت بازاریابی نیز همین گونه است.

نتیجه

 پس بطور خلاصه تفاوت استراتژی بازاریابی و برنامه ریزی بازاریابی در کل نگری و جزء نگریست. در استراتژی بازاریابی شما کلیات فرایند مارکتینگ را می بینید و در برنامه ریزی بازاریابی جزئیات این فرآیند را در نظر خواهید گرفت.

هرچقدر اهداف شما بزرگتر باشد، نیاز به استراتژی قویتر و برنامه ریزی جامعتری خواهید داشت.


مقالات مرتبط:

مجموعه مقالات با موضوع استراتژی بازاریابی

مجموعه مقالات با موضوع برنامه ریزی بازاریابی