• 09126875169

 

چگونه یک کمپین بازاریابی را شروع کنیم؟

How to start a marketing campaign

چگونه یک کمپین بازاریابی را شروع کنیم؟

پس از مطالعه مقاله " کمپین بازاریابی چیست؟" و آشنایی اولیه، در ادامه با نحوه اجرای کمپین بازاریابی آشنا می شویم.

target

ابتدا هدفگذاری کنید

کمپین های بازاریابی را می توان با اهداف مختلفی از جمله ایجاد تصویر برند، معرفی یک محصول جدید، افزایش فروش یک محصول در بازار، یا حتی کاهش تاثیر اخبار منفی. طراحی کرد. هدفگذاری در یک کمپین معمولاً تعیین می کند که چه میزان منابع بازاریابی مورد نیاز است و استفاده از چه رسانه هایی برای مخاطبان هدف مؤثرتر هستند.

تحقیق کنید

اگر بودجه بازاریابی و تبلیغات خود را تعریف کرده اید؛ بخشی از آنرا به تحقیقات بازاریابی اختصاص دهید. تحقیقات بازاریابی نتیجه کمپین شما را بهینه خواهد کرد.

بدون تحقیقات ممکن است بودجه بازاریابی و تبلیغات خود را در قسمتهایی هزینه کنید که بازدهی لازم را برای کسب و کارتان نداشته باشد.

بعنوان مثال برای تبلیغات بیلبورد و تلویزیونهای شهری، اولین جایی که به ذهن می رسد؛ مسیرها، اتوبانها و خیابانهای پرترافیک است. که معمولا هزینه کرایه جایگاه بیلبورد در این محلها چند برابر سایر نقاط است. در اینکه در این مناطق تبلیغات شما توسط نفرات زیادی دیده می شود؛ بحثی نیست. اما سوال اینجاست؛ آیا این مخاطبین دقیقا همانهایی هستند که شما دنبالشان هستید؟

آیا راه بهتر یا رسانه و تبلیغات مناسبتری وجود ندارد؟

اگر محصول شما مشتری خاص دارد؛ بهتر است با صرف هزینه کمتر و در محلهای مناسبتر تبلیغات خود را نمایش دهید.

در تحقیقات بازاریابی خواهید دانست، مخاطبان هدف شما بیشتر در چه مناطقی هستند و یا بیشتر از کدام رسانه استفاده میکنند. علاوه بر این، با نیازهای آنها بیشتر آشنا می شوید. همچنین از فعالیتهای رقبای خود مطلع خواهید شد. 

research marketing
marketing planning

قبل از اجرا، برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی بهترین راه برای کاهش ریسک بازاریابی و اجرای هرچه بهتر کمپینهای بازاریابیست. پس از اینکه اطلاعات لازم را از تحقیقات بازاریابی بدست آوردید؛ دست به کار شوید.

ابتدا لیستی از نیازمندیهای تبلیغاتی را متناسب با سرمایه خود تهیه کنید. این نیازمندیها میتواند از کارت ویزیت و کاتالوگ گرفته؛ تا وب سایت و تیزر و انواع ملزومات تبلیغاتی را شامل شود.

سپس لیست رسانه های مناسب با بودجه خود را همراه با جدولی از هزینه ها و امکانات مورد نیاز فراهم آورید. بعنوان مثال اگر قصد ورود به شبکه های اجتماعی را دارید؛ نوع پلتفورم، تبلیغات مورد نیاز، هزینه تولید محتوا و... را محاسبه کنید. یا اگر در تحقیقات بازاریابی خود، تبلیغات در مجلات و هفته نامه های تخصصی را مناسب می بینید؛ لیستی از مجلات مناسب را همراه با مزایا و معایب هر کدام از مجلات و نیز تعرفه های تبلیغاتی آنها تهیه نمایید.

و در انتهای برنامه ریزی بازاریابی، برای تمام فعالیتهای خود زمان شروع، مدت اجرا، تعداد دفعات تکرار و زمان پایان را مشخص کنید. 

برنامه خود را اجرا کنید

بعد از اینکه جدول زمانبندی تمام فعالیتها و لیست تمام هزینه ها را آماده کردید؛ گام به گام و طبق برنامه ریزی عمل کنید. و در هر زمان اقدامات انجام گرفته را با برنامه خود چک کنید. همچنین نتایج فعالیتها را بصورت لحظه به لحظه مکتوب کنید.

سپس با آنالیز و بررسی کمپین بازاریابی اول، نقاط ضعف خود را برای کمپینهای بعدی برطرف کرده و از نقاط قوت برنامه خود بیشتر بهره ببرید. در قسمت مدیریت فرآیند بازاریابی، می توانید شرح کامل پروسیجر کاری را از تحقیقات تا اجرا مشاهده بفرمایید.

 

مقالات مرتبط

کمپین بازاریابی چیست؟

Start Marketing Campaign