اندازه گیری عملکرد بازاریابی
موفقیت در بازاریابی را چگونه اندازه گیری کنیم؟
در دنیای تجارت امروز مهم است که بتوانید رویکردهای بازاریابی خود را اندازهگیری کنید. زیرا استراتژیهای جدید، چالشهای جدیدی را در رویکردهای بازاریابی شما به همراه دارند.
بعنوان مثال اقداماتی نظیر بیلبوردهای سنتی که 10 یا حتی 5 سال پیش میتوانستند منجر به موفقیت در بازاریابی و فروش شوند؛ شاید برای مشتریان امروزی دیگر کارایی چندانی نداشته باشند.
امروزه برندها نیاز به انطباق با عادتهای در حال تغییر مشتریان دارند و بسیاری از کسب وکارهای موفق به جای پرداختن به تاکتیکهای بازاریابی صرفا تبلیغاتی، بر ایجاد روابط واقعی با مشتریان خود تمرکز کردهاند. که در ذیل به بررسی آنها می پردازیم:
ارتباط با مشتری
ایجاد نقاط تماس شخصی با مشتریان می تواند تفاوت بین یک فروش و یک رابطه پایدار را نمایان کند. مزیتی که کسبوکارهای کوچک نسبت به خردهفروشان بزرگ دارند، توانایی آنها برای ارائه تجربه شخصیتر با مشتری، چه در خانه، چه آنلاین یا در فروشگاه است.
شما می توانید برای نشان دادن شخصیت برند خود با شخصی سازی تبلیغات، یک تجربه منحصر به فرد و فراموش نشدنی برای مخاطب خود ایجاد کنید. مثلا در بازاریابی ایمیلی برای تقویت تعامل، بجای لیست انتشار گروهی از پیام های شخصی سازی شده استفاده کنید.
رویدادی را در فروشگاه برگزار کنید تا با مشتریان خود رو در رو ملاقات کنید و با دعوتنامههای شخصیسازی شده (ویژه هر مشتری) و هدایای سفارشی، به مشتریان خود یک احساس خوب تزریق کنید.
سپس برای اندازهگیری موفقیت این تلاشها، تعداد ارجاعها، ترافیک و میانگین فروش مشتریان برتر خود را به دقت زیر نظر داشته باشید.
پیام رسانی منسجم
استفاده از پیامهای منسجم در کانالهای بازاریابی دیجیتال، چاپی و حضوری میتواند اطمینان حاصل کند که مخاطبان شما در هم جا صدای یک برند را میشنوند.
پیامرسانی منسجم نشان میدهد که کسبوکار شما قابل اعتماد و حرفهای است، و آگاهی از برند را افزایش میدهد. زیرا قرار گرفتن مکرر در معرض پیامهای مشابه، آشنایی با کسبوکار شما را افزایش میدهد.
اما یکپارچگی نباید به معنای یکنواختی باشد. منظور ما این نیست که شما فقط از لوگوی خود یا رنگبندی یکسان در تمام تبلیغات استفاده کنید. منظور از یکپارچگی این است که ظاهر و احساس قابل تشخیص در تمام نقاط تماس با مشتری بروز یابد. برای اینکار از یک مشاور برند و یا طراح حرفه ای استفاده کنید تا به شما قدرت دهد از طرح های جدید برای طیف وسیعی از رسانه ها و کانال های بازاریابی خود بهره ببرید و برای خود یک هویت بصری برند ایجاد نمایید.
در این مرحله، برای اندازه گیری اثربخشی پیام های خود می توانید با ردیابی نام های تجاری در رسانه های اجتماعی، اجرای نظرسنجی های آنلاین و نیز سنجش ترافیک وب، به این مهم دست پیدا کنید.
تعامل دیجیتال
همهگیری رسانه های دیجیتال باعث شده است که مشاغل کوچک بیشتر از بازاریابی دیجیتال استقبال کنند، اما داشتن یک وب سایت و استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی، تنها بخشی از مساله شماست. موضوع مهم دیگر این است که بفهمید مشتریان، شما را در کجا مییابند و ترجیح میدهند چگونه خرید کنند.
تحقیقات نشان میدهد که اندازهگیری برای بسیاری از کسبوکارهای کوچک چالشبرانگیز است. زیرا بسیاری از کسب و کارها، نرخ بازگشت سرمایه هزینههای بازاریابی دیجیتال خود را اندازهگیری نمیکنند.
با وجود تعداد زیادی از معیارهای موجود، ردیابی تعامل دیجیتال ممکن است برای صاحبان مشاغل کوچک دشوار به نظر برسد. لذا ما آن را به چند معیار کلیدی تقسیم کردهایم که باید روی آن تمرکز کنید.
وب سایت: از تجزیه و تحلیل گوگل برای ردیابی ترافیک جستجوی ارگانیک، زمان ماندن در صفحه و... استفاده کنید.
رسانه های اجتماعی: به میزان افزایش کاربران و میزان مشارکت آنها در صفحات خود دقت کنید. این معیارها روند رشد و ارتباط با مخاطبان شما را نشان می دهند. برخی از این رسانه ها نظیر اینستاگرام، ابزارهای آنالیز مختصر و مفیدی نیز در اختیار شما قرار می دهند که می تواند سودمند باشد.
ایمیل: برای اندازه گیری تعامل گیرنده و عملکرد کلی کمپین بازاریابی ایمیلی نیز از ردیابی نرخ باز شدن، نرخ کلیک و نرخ شکایات هرزنامه بهره ببرید.
تیم فروش خود را وارد بازی کنید
اگر تیم فروش قابل اعتمادی دارید؛ از آنها بخواهید تا فرمهای مخصوص مشتری را برایتان تکمیل کنند. در این فرمها اطلاعات کاربردی و صد البته تا حد امکان مختصر لحاظ کنید. یکی از اطلاعاتی که تیم شما در زمان ارتباط با مشتری (تلفنی، حضوری یا آنلاین) از وی سوال می کند؛ نحوه آشنایی با برند شماست. که در نهایت با بررسی نهایی این فرمها، می توانید میزان موفقیت کانالهای مختلف بازاریابی خود را اندازه گیری نمایید.
برای تشویق تیم فروش می توانید برای اینکار به آنها پاداش دهید. حتی می توانید برای تهییج مشتریان به تکمیل فرمهای اطلاعاتی، برایشان تخفیف در نظر بگیرید.