• 09126875169

 

بهترین تحقیقات بازاریابی برای طرح کسب و کار شما

marketing research
نشان دادن اینکه وضعیت بازار را می شناسید و درک می کنید که برای موفقیت باید چه کاری انجام دهید، در یک طرح تجاری بسیار مهم است. در این مقاله با نحوه جمع آوری داده های مورد نیاز برای تحقیقات بازاریابی آشنا می شویم.
هدف تحقیقات بازاریابی، درک دلایلی است که مصرف کنندگان یک محصول را خریداری می کنند. تحقیقات بازاریابی مواردی مانند رفتار مصرف کننده را مورد مطالعه قرار می دهد، از جمله اینکه چگونه عوامل فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی بر آن رفتار تأثیر می گذارد.
 تحقیقات بازاریابی بیشتر به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. تحقیقات اولیه به طور مستقیم به مطالعه مشتریان را میپردازد. در حالی که تحقیقات ثانویه اطلاعاتی را که دیگران در مورد مشتریان جمع آوری کرده اند مطالعه می کند. تحقیقات اولیه ممکن است مصاحبه تلفنی یا نظرسنجی آنلاین با اعضای گروه هدف که به طور تصادفی انتخاب شده اند؛ باشد. همچنین می تواند بررسی سوابق فروش برای جمع آوری تحقیقات اولیه لحاظ گردد.
برای آشنایی بیشتر با این قسمت می توانید مقاله "تحقیقات بازاریابی چیست؟" را مطالعه بفرمایید.

marketing research

تحقیقات ثانویه ممکن است از گزارش‌هایی که در وب‌سایت‌های سازمان‌ها یا وبلاگ‌های مختلف دیگر در مورد صنعت فعالیت شما جمع آوری شده‌اند؛ باشد.
شما برای طرح کسب و کار خود، می توانید از هر نوع تحقیق یا ترکیبی از هر دو استفاده کنید.


 سوالات اساسی که باید در تحقیقات بازار خود به آنها پاسخ دهید عبارتند از:

مشتریان شما چه کسانی هستند؟

آنها را از نظر سن، شغل، درآمد، سبک زندگی، میزان تحصیلات و غیره توصیف کنید.

چه چیزی خریداری میکنند؟

عادات خرید آنها را در رابطه با محصول یا خدمات خود، از جمله میزان خرید، تامین کنندگان مورد علاقه آنها، محبوب ترین ویژگی ها و قیمت های غالب شرح دهید.

چرا می خرند؟

پاسخ این سوال به محصول و موارد استفاده از آن بستگی دارد. بعنوان مثال خریداران ظروف پخت و پز ممکن است محصولاتی را بخرند که بهتر از همه مانع چسبیدن غذا به ظرف می شود. یا محصولاتی را که بسته بندی زیباتر و یا خدمات پس از فروش بهتری دارند؛ انتخاب کنند.

چه چیزی باعث می شود آنها از شما خرید کنند؟

اگرچه پاسخ به برخی از این سوالات ممکن است دشوار به نظر برسند، اما مطمئن باشید، پس از تحقیقات بازاریابی، از اطلاعات دقیقی که در مورد بازارها، ارقام فروش و انگیزه های خرید مصرف کننده بدست می آورید، شگفت زده خواهید شد. استفاده از منابع اطلاعاتی معتبر و ارائه پاسخ هر چه بیشتر به سوالات، ریسک برنامه کسب و کار شما را کمتر و شانس موفقیت شما را بیشتر می‌کند.

همچنین می‌توانید شرکت‌هایی را پیدا کنید که همه چیز از مطالعات صنعتی گرفته تا گزارش‌های اعتباری شرکت‌های فردی را به شما ارائه می کنند.

این حقیقت را باید پذیرفت که تحقیقات بازاریابی ارزان نیست و برای توسعه تحقیقات، نیاز به مقدار قابل توجهی از تخصص، نیروی انسانی و فناوری است. شرکت‌های بزرگ دنیا معمولاً ده‌ها هزار دلار را صرف تحقیق در مورد چیزهایی می‌کنند که در نهایت به این نتیجه می‌رسند که مناسب آنها نیست. اما همین تحقیقات باعث می شود تا از زیانهای ناشی از شروع آن فعالیت جلوگیری کنند.

marketing research

کار مفید دیگری که می توانید انجام دهید؛ این است که در صنعت خود، یک بخش تحقیقاتی پیرامون کسب و کارهای قابل مقایسه (و داده های آنها) داشته باشید تا یک تطابق نزدیک پیدا کنید. به مثالهای ذیل توجه بفرمایید:

  • شرکت هایی با اندازه نسبی شرکت شما
  • شرکت هایی که در منطقه جغرافیایی یکسانی فعالیت می کنند.
  • شرکت هایی که ساختار مالکیت مشابه با شرکت شما دارند. اگر کسب و کار شما به جای یک هیئت مدیره دوازده نفره، دو شریک دارد، به دنبال کسب و کارهایی باشید که بصورت مشابه اداره میشوند.
  • شرکت هایی که مثل شما به تازگی تاسیس شدند. البته این با موضوع کسب تجربه از کسب و کارهای باتجربه، دو موضوع متفاوتند.

برای خرج کردن عاقلانه بودجه تحقیقات بازاریابی خود، این مراحل را دنبال کنید:

هدفگذاری و آنچه را که باید در مورد بازار خود بدانید مشخص کنید. هر چه پژوهش متمرکزتر باشد، ارزش آن بیشتر خواهد بود.

اهداف تحقیقاتی خود را اولویت بندی کنید. شما نمی توانید درباره همه چیز تحقیق کنید، بنابراین روی اطلاعاتی تمرکز کنید که بهترین (یا سریع ترین) بازخورد را برای شما خواهند داشت.

جایگزین های تحقیقاتی کم هزینه تر را مرور کنید. از مراکز توسعه کسب و کار کوچک در ایجاد نظرسنجی از مشتریان خود کمک بگیرید. ممکن است؛ انجمنهای تجاری با موضوع فعالیت شما، تحقیقات ثانویه خوبی در آرشیو خود داشته باشند.

هزینه انجام تحقیق را خودتان برآورد کنید. اگر قصد استخدام یک محقق یا یک تیم تحقیقاتی را دارید، به یاد داشته باشید که این رویای شما، اهداف شما و کار شماست. برای چیزهایی که نیاز ندارید هزینه نکنید.

 

مقالات مرتبط:

10 نکته برای انجام یک پروژه تحقیقات بازاریابی موفق