بودجه بازاریابی خود را چگونه تعیین کنیم؟
هرچقدر که صنعت بازاریابی مملو از استراتژیها، ابزارهای متنوع و ایدههای اجرایی مختلف است؛ به همان اندازه نیز عدم شناخت مناسب از فعالیتهای بازاریابی و نیز نداشتن برنامه ریزی بازاریابی ممکن است شما را در رسیدن به اهدافتان سردرگم و یا مایوس نماید.
همه چیز به برنامه ریزی بازاریابی شما برمی گردد و برنامه ریزی نیز به بودجه بستگی دارد. این میزان سرمایه گذاری شماست که نوع، کیفیت و تعداد دفعات تکرار فعالیتهای بازاریابی که در برنامه ریزی لحاظ می گردد را مشخص می نماید.
در اینجا چند نکته را برای تعیین بودجه بازاریابی بررسی میکنیم:
ریاضیات بازاریابی
اولین سوالی که باید پرسید این است که "آیا می دانید بودجه بازاریابی شما چقدر است؟"
پیشنهاد بازاریابان حرفه ای دنیا برای بودجه شرکتها به شرح ذیل است:
شرکتهای جدید: برای شرکتهایی که یک تا پنج سال سابقه فعالیت دارند، پیشنهاد میشود از 12 تا 20 درصد درآمد ناخالص خود را صرف فعالیتهای بازاریابی کنند. (برای شرکتهایی که کمتر از یک سال از عمرشان میگذرد، متناسب با نوع فعالیت آنها، به صورت مجزا بررسی می شود)
شرکتهای تأسیسشده: برای آن دسته از شرکتهایی که بیش از پنج سال فعالیت دارند و سهم بازار مشخصی دارند، پیشنهاد می شود بین ۶ تا ۱۲ درصد از درآمد ناخالص خود را تخصیص دهند.
در واقع برای معرفی برند و تصاحب سهم بازار، نیاز به درصد سرمایه بازاریابی بیشتری می باشد. و هرچقدر آگاهی بازار از برند شما و نیز سهم شما از بازار بیشتر شود؛ این درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
بازاریابی مرغ و تخم مرغ
در بررسی فرآیند مارکتینگ برخی از شرکتها، یک جمله معروف زیاد شنیده میشود: "ما برای کسب درآمد باید نام تجاری خود را رشد دهیم، اما هیچ بودجه ای برای انجام این کار نداریم."
ما به این حالت می گوییم بازاریابی مرغ و تخم مرغ. در حقیقت، برای ایجاد یا رشد یک برند باید سرمایه گذاری کنید. به همین دلیل بسیار مهم است که استارت آپ ها و برندهای معتبر از بودجه بازاریابی خوبی برخوردار باشند. اگر بودجه بازاریابی شما محدود است؛ ابتدا به دنبال سرمایه گذار بروید. با واگذاری بخشی از سهام خود و افزایش نقدینگی شرکت، می توانید برنامه بازاریابی خود را اجرا کنید. و از افزایش سود حاصله، سهم سرمایه گذار را پرداخت کنید. این یک شراکت برد-برد خواهد بود.
اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از سرمایه گذار را ندارید؛ مطمئن شوید که همان سرمایه محدود شما عاقلانه خرج می شود. هیچ چیز بدتر از این نیست که چیزی را به روش اشتباه خرج کنید تا مجبور شوید دوباره از نو شروع کنید. بنابراین همان بار اول آن را درست انجام دهید.
FOMO (ترس از دست دادن)
این اصطلاح به همان اندازه که برای بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال صدق می کند در مورد بازاریابی نیز صادق است. برخی از حقایق انکارناپذیر بازاریابی وجود دارد که باید برای آنها زمان و هزینه مناسب را در نظر بگیرید تا قایق برند را در دریای خروشان بازار از دست ندهید:
- طراحی لوگو و نام تجاری
- سایت اینترنتی
- رسانه های اجتماعی
- تبلیغات
- محتوا و...
اکنون بدیهی است که هزینه برای هر یک از اینها به طور قابل توجهی بر اساس محصول یا خدمات شما متفاوت است، اما به این واقعیت توجه کنید که هر یک از آنها مقدار قابل توجهی از بودجه شما را مصرف خواهد کرد.
حال سوال این است که برای هر کدام از این ابزارها چقدر باید هزینه کرد؟
باید بگوییم هزینه ها بسته به سن و اندازه شرکت و اهداف بازاریابی شما، اعم از اینکه محلی، ملی یا جهانی باشد؛ می تواند متغیر در نظر گرفته شوند. اما در اینجا چند اصل وجود دارد:
تعیین بودجه ی نام و نشان تجاری
ارزان: اگر دانش مختصری از گرافیک دارید؛ می توانید اینکار را خودتان انجام دهید و یا از قالبهای آماده اینترنتی استفاده کنید. با کمی تغییر روی لوگوهای آماده (معمولا با فرمت psd) می توانید نتیجه ی خوبی بگیرید.
خوب: کانونهای تبلیغاتی محلی و یا دانشجویان تازه کار گرافیک، طراحی لوگوی شما را با قیمت مناسب انجام می دهند.
عالی: از شرکتهای تبلیغاتی حرفه ای برای اینکار استفاده کنید.
تعیین بودجه ی رسانه های اجتماعی و محتوا
ارزان: یک کارآموز یا یک دانشجوی رشته های مرتبط استخدام کنید.
خوب: از یک تیم متخصص بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا بهره بگیرید.
تعیین بودجه ی سایت اینترنتی
ارزان: میتوانید با کمی مطالعه پیرامون سیستمهای مدیریت محتوا نظیر جوملا یا وردپرس، یک وب سایت شرکتی را با هزینه ی اندک راه اندازی کنید.
خوب: از افراد یا شرکتهای طراحی وب سایت محلی کمک بگیرید.
عالی: طراحی سایت خود را به یک شرکت طراحی سایت حرفه ای بسپارید.
بدین ترتیب می توانید متناسب با سرمایه خود، هزینه سایر بخشهای بازاریابی خود را تعیین نمایید.
اگر میخواهید بدانید ما در آوین مارکتینگ، چگونه برنامه بازاریابی شما را با توجه به بودجه بازاریابیتان تدوین میکنیم؛ این قسمت را حتما مشاهده بفرمایید.
مقالات مرتبط:
چرا کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی نیاز دارد؟