بازاریابی را از کجا شروع کنیم؟
شما به عنوان مخاطب این مقاله، ممکن است یکی از شرایط ذیل را داشته باشید:
- یک ایده خوب برای شروع کسب و کار دارید.
- کسب و کارتان را آغاز کردید؛ اما سهم شما از بازار رضایت بخش نیست.
- کسب و کار موفقی دارید و قصد دارید تا بازار خود را توسعه دهید.
در هر نقطه از این شرایط که هستید؛ قدم در مسیرگذاشته و گامهای بعدی را محکم بردارید.
تحقیق و بررسی کنیم
در گام اول باید شناخت خود را از توانمندیهای حال حاضرتان و نیز اطلاعات خود را از بازار کامل کنید. باید بدانید:
- در چه موقعیتی هستید؟
- برای شروع و یا ادامه مسیر چه پتانسیلهایی دارید؟
- رقبای کسب و کارتان چه کسانی هستند و. چه موقعیتی در بازار دارند؟
- توانمندی رقبای شما چگونه است؟
- نیاز بازار را چطور ارزیابی می کنید؟
- آیا سلایق مشتری خود را می شناسید؟
- آیا مشتریان گذشته و حال، همچنین مشتریان بالقوه بازار خود را بررسی کرده اید؟
گام اول که همان تحقیقات بازاریابیست، اطلاعات شما را از بازار افزایش خواهد داد. هرچقدر تحقیقات بازاریابی دقیقتر و کاملتر باشد؛ گامهای بعدی شما استوارتر و سرعت دستیابی به اهداف مورد نظرتان بالاتر خواهد بود. همچنین با تحقیقات بازاریابی هزینه ها و ریسک کسب و کارتان کاهش پیدا خواهد کرد.
استراتژی و برنامه خود را تعریف کنیم
حال که شناخت شما از شرایط و موقعیت بازار، همچنین رقبای موجود، بالا رفت؛ باید هدفگذاری کنید. شما نباید کل بازار را بعنوان هدف خود در نظر بگیرید. اینکار عملا امکانپذیر نیست. زیرا نیاز بازار اعم از نوع کیفیت، قیمت و ... مورد تقاضا، بسیار متنوع است و شما نمی توانید با یک محصول با ویژگیهای منحصر بفرد؛ کل بازار را پوشش دهید. مگر اینکه چندین برند با کیفیت و قیمتهای مختلف داشته باشید که آن بحثی جداگانه بوده و از حوصله این بخش خارج است.
پس از هدفگذاری و انتخاب بازار مورد نظر، باید برای رسیدن به آن، استراتژی و برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.
استراتژی بازاریابی مسیر را برای شما ریل گذاری کرده و برنامه بازاریابی چگونگی دستیابی به هدف را برایتان روشن می نماید. همه آنچه که برای رسیدن به هدف نیاز دارید؛ در برنامه ریزی بازاریابی طراحی و تدوین می گردد. اعم از مدت زمان، هزینه و ملزومات مورد نیاز برای رسیدن به هدف، باتوجه به توانمندیهای کسب و کار شما، لحاظ می گردد.
برنامه را اجرا کنیم
در گام سوم، همه مراحلی که در برنامه ریزی بازاریابی طراحی گردید به اجرا گذاشته می شود. در این مرحله ابتدا ملزومات و مایحتاج تبلیغاتی مورد نیاز تهیه خواهد شد.
سپس کمپینهای تبلیغاتی باتوجه به گانت چارت ذکر شده در پلن بازاریابی، یکی پس از دیگری اجرایی می گردند. در این مرحله علاوه بر اجرا، کنترل فرآیند مارکتینگ و همچنین رفع نقایص و اصلاح فرآیند مارکتینگ صورت می پذیرد.
نتیجه گیری کنیم
ماحصل و نتیجه فرآیند مارکتینگ را بصورت ذیل می توان خلاصه کرد:
- توسعه بازار و افزایش سهم سازمان از بازار هدف
- افزایش فروش و کسب سود بیشتر
- بالابردن قدرت رقابت در بازار
- شکل گیری و تقویت برند سازمان