برند چیست؟ تفاوت برند با نام تجاری و علامت تجاری چیست؟
تعریف برند و تفاوت آن با نام و علامت تجاری
مردم اغلب نام تجاری، علامت تجاری (لوگو) و برند را اشتباه می گیرند. در حالی که این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما متمایز از هم هستند.
نام تجاری (Trade Name)
نامی است که شرکتها برای معرفی محصول یا خدمات خود، همچنین ایجاد تمایز با سایر رقبا ایجاد می کنند. این نام می بایست در دفاتر رسمی و دولتی به ثبت برسد. در غیر اینصورت امکان کپی برداری و سواستفاده از آن توسط رقبا وجود خواهد داشت.
علامت تجاری یا لوگو (Trade Mark)
علامت تجاری یا لوگو، یک نشان گرافیکی است که همراه با نام تجاری قرار می گیرد. امکان ثبت علامت تجاری نیز بصورت قانونی وجو دارد تا مانع کپی برداری شود.
برند (Brand)
اصطلاح برند یک مفهوم تجاری است. برندها ناملموس هستند، به این معنی که شما واقعا نمی توانید آنها را لمس کنید یا ببینید. و به همین دلیل است که برند با نام تجاری و علامت تجاری همراه می شود تا در دنیای واقعی هویت عینی پیدا کند.
در حقیقت یک برند، تمام برداشتی است که در ذهن مخاطب شکل می گیرد. اعم از اینکه یک برند چقدر ارزشمند است؟ کیفیت محصول آن بالاست یا پایین؟ خدمات پس از فروش آن مناسب است یا خیر؟ در کل، هر مفهومی که در ذهن مخاطب شکل می گیرد؛ نشان از ارزش آن برند است.
با ذکر یک مثال، این سه اصطلاح نام تجاری، علامت تجاری و برند را بیشتر توضیح خواهیم داد.
بعنوان مثال، شرکت پاکسان که دارای چندین برند در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی است را در نظر بگیرید. یکی از برندهای شرکت پاکسان برندی به نام صابون عروس می باشد. "عروس" یک نام تجاری است که لوگویی مرکب از شکل تاج و فونت زیرنویس دارد. در تصویر علامت تجاری این نام تجاری قابل مشاهده است.
اما برند عروس، مفهومی است که در ذهن مصرف کننده، از کیفیت، زیبایی، نوع تبلیغات و بازاریابی، توزیع و فروش و... تداعی می شود.
برند دارایی نامشهودی است که به افراد کمک می کند تا محصول خاص از یک شرکت را نسبت به رقبا تمیز دهند.
نام و علامت تجاری از ابزارهای بازاریابی هستند که شرکتها برای تبلیغ و بازاریابی برند خود از آنها استفاده میکنند. زمانی که این ابزارها در کنارسایر فعالیتهای مارکتینگ سازمان با هم استفاده میشوند، هویت برند را ایجاد میکنند. لذا فرآیند مارکتینگ موفق می تواند به شکل گیری و حفظ جلوه برند یک شرکت در ذهن مخاطبان کمک بسیار زیادی داشته باشد.
برند یکی از با ارزش ترین و مهم ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شود. که می تواند ارزش زیادی برای آنها ایجاد نمایند. به همین دلیل است که برای شرکت ها مهم است که از برندهای خود از نقطه نظر قانونی محافظت کنند. به این ترتیب، بسیاری از شرکتها با ثبت نام تجاری و علامت تجاری به دنبال حمایت قانونی برای برند خود هستند.