چگونه یک برنامه بازاریابی ایجاد کنیم؟
شرکت هایی که در بازاریابی موفق هستند همیشه با یک برنامه بازاریابی شروع می کنند. شرکت های بزرگ برنامه هایی با صدها صفحه دارند و شرکت های کوچک می توانند با برنامه ای مختصر کار کنند.
شما بعنوان مدیر یا صاحب امتیاز یک کسب و کار، صرف نظر از اندازه شرکتتان، می بایست برنامه بازاریابی خود را شناور قرار دهید و بصورت منظم به آن مراجعه و آنرا بروزرسانی کنید. زیرا همه چیز مدام تغییر می کند و بازارها به سرعت در حال تغییر و متحول هستند.
برنامه بازاریابی خود را در سه دوره ی
- کوتاه مدت
- میان مدت
- بلند مدت
و براساس اهدافی که در استراتژی بازاریابی ترسیم کرده اید؛ تنظیم نمایید. اما بیشترین تمرکز خود را روی برنامه کوتاه مدت بگذارید. هم در زمان طراحی پلن بازاریابی و هم در زمان اجرای آن.
شما باید زمان زیادی را برای تدوین برنامه بازاریابی خود صرف نمایید. حتی اگر فقط چند صفحه باشد. توسعه این طرح هزینه های شما را کاهش و راندمان بازاریابی شما را افزایش خواهد داد. اگر چه اجرای برنامه بازاریابی دارای چالش های بسیار زیادیست؛ اما تصمیم گیری در مورد اینکه چه کاری باید انجام شود و چگونه انجام شود، بزرگترین چالش بازاریابی شما خواهد بود.
چه کسانی باید طرح شما را ببینند؟
برخی از صاحبان شرکتها معمولاً یا برنامه بازاریابی خود را بسیار خصوصی نگه میدارند که از مشارکت کمی در بین اعضای شرکت برخوردار می شوند. و یا اینکه آنقدر آنرا شفاف می کنند که به سادگی در اختیار رقبا قرار می گیرد. شما نمی توانید بدون مشارکت افراد تیم خود، یک برنامه بازاریابی را به اجرا بگذارید. از طرفی هم قرار نیست اسرار شرکت خود را برای همه فاش نمایید.
برای تدوین برنامه بازاریابی، علاوه بر تیم بازاریابی، از همه بخش های شرکت خود کمک بگیرید: امور مالی، تولید، پرسنل، تامین و غیره. زیرا برای اجرای طرح بازاریابی، شما به تمام جنبه های شرکت خود نیاز دارید. افراد کلیدی شما می توانند در چگونگی دست یابی به اهداف بازاریابی شما، اطلاعات واقع بینانه ای را پیشنهاد دهند. همچنین می توانند هر بینشی که در مورد فرصتهای بازاریابی بالقوه است را به اشتراک بگذارند و بعد دیگری به برنامه شما بیافزایند.
مزایای طرح بازاریابی
اگر میخواهید کارمندانتان نسبت به شرکت شما احساس تعهد کنند، مهم است که دیدگاه خود را درباره اینکه شرکت در سالهای آینده به کجا میرود، با آنها در میان بگذارید. شما باید این احساس اطمینان را برای آنها ایجاد کنید که ناخدای کشتی، از پس اداره کشتی برمی آید و به بندر هدف می رساند.
شما باید در نظر داشته باشید که برنامه بازاریابی خود را در سراسر شرکت منتشر کنید. این کار را با شور و اشتیاق انجام دهید و برای ماجراهای آینده انگیزه ایجاد کنید. مطمئن باشید بازخورد خوبی از پرسنل خود دریافت خواهید کرد.
هیچ برنامه ای کامل نیست
همه ما می دانیم که برنامه ها صد در صد کامل و بدون نقص نیستند. چگونه می توانیم بفهمیم که یک یا پنج سال آینده چه اتفاقی می افتد تا بتوانیم برنامه ریزی ایده آلی تهیه کنیم. اما باوجود همه اینها، اگر برنامه ریزی نکنیم محکوم به فنا هستیم و یک برنامه نیمه کامل به مراتب بهتر از عدم برنامه ریزی است.
در همان مثال ناخدای کشتی، اگر 5 یا حتی 10 درجه از بندر مقصد خود فاصله داشته باشیم بهتر است تا اینکه اصلاً مقصدی در ذهن مدنظرمان نباشد. و این یعنی بدون برنامه بازاریابی، بیهدف در دریای پرتلاطم رقابت امروز فقط پرسه خواهیم زد.
برنامه بازاریابی شما یک راهنمای گام به گام برای موفقیت شرکت شما است. برای تنظیم یک برنامه بازاریابی واقعی، باید شرکت خود را از بالا به پایین ارزیابی کنید و مطمئن شوید که همه قطعات به بهترین شکل با هم کار می کنند.
خلاصه اینکه باید به طور دوره ای زمان بگذارید و بطور جدی تمام جوانب کسب و کار خود را بررسی کنید. باید بدانید با این شرکتی که مدیر یا صاحب امتیاز آن هستید و یا مسئولیت مهمی در آن دارید؛ در سال آینده و سالهای بعد چه خواهید کرد؟ و یا چه چیزی را می خواهید برای خود و کارمندانتان فراهم کنید؟
پس از نوشتن برنامه های بازاریابی برای دوره های مختلف، بعدا می توانید یک سری از آنها را مرور کنید و پیشرفت شرکت خود را بررسی نمایید. البته، گاهی اوقات وقت گذاشتن برای مرور سختیهای گذشته شاید برایتان تلخ باشد اما به هر ترتیب درست است که دنیای واقعی چالشهای زیادی دارد که باید با آنها روبرو شد؛ اما مرور تجربیات گذشته می تواند دید عینی بی نظیری از کارهایی که در طول چندین سال در زندگی تجاری خود انجام داده اید ارائه دهد.
لینکهای مرتبط: